X
تبلیغات
egzoz - چگونگی کارکرد موتور چهار زمانه
***motor***n2o***ecu***

چگونگی کارکرد موتور چهار زمانه

در ابتدا باید با قطعات و طرز کار موتور آشنا شویم تا بتوانیم تیونینگ را درک کنیم.

یک اتومبیل از بیش از 13000 قطعه و بیش از 60 ماده مختلف از مقوا گرفته تا فولاد و نایلون و نیکل و … تشکیل شده است.

 

 

نیرو در بخشی که ما آنرا گروه پیشرانه یا گروه تولید قدرت می نامیم تولید می شود. حرارت ناشی از سوختن هیدروکربن ها به بالاتر از 700 درجه سانتیگراد می رسد که به علت محدودیت و اتلاف انرژی فقط 4/1 این انرژی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود.

 

برای رساندن نیروی تولید شده در موتور به چرخ ها، از گروه انتقال نیرو کمک می گیریم. قدرت تولید شده در موتور پس از عبور از کلاچ ( که به عنوان کلید قطع و وصل انرژی عمل می کند) به شفت ورودی گیربکس می رسد و بعد از تعدیل و تبدیل به دیفرانسیل و چرخ ها انتقال پیدا می کند.

 

 

اما ببینیم یک موتور چگونه کار می کند.

به طور کلی موتورهای درونسوز به دو نوع دو زمانه و چهار زمانه تقسیم می شوند.

از آنجایی که امروزه در اکثر خودروها از موتورهای درونسوز چهار زمانه استفاده می شود، به بررسی و تشریح این نوع موتور خواهیم پرداخت:

 

 

درابتدا باید بدانیم که در این موتورها، برای روشن ماندن خودرو باید چهار مرحله حرکت پیستون انجام بگیرد. به مجموع چهار مرحله ( دو دور چرخش میل لنگ) یک سیکل گفته می شود.

برای فهم بهتر مطالب دیاگرام سوپاپ ها بسیار ساده فرض شده است.

1- زمان اول تنفس ( مکش):

در ابتدای این زمان پیستون در نقطه مرگ بالا (Top Dead Center یا همان TDC نقطه ایست که پیستون در بالاترین نقطه ممکن قرار دارد) قرار دارد و با چرخش پیستون به سمت پایین حرکت خواهد کرد. سوپاپ ورودی باز شده و سوپاپ دود بسته می شود. با حرکت پیستون به سمت پایین، خلا به وجود آمده در سیلندر باعث می شود که مخلوط سوخت و هوا از طریق منیفولد هوا وارد محفظه بالای پیستون شود. در خودروهایی که انژکتور در هر سیلندر پاشش می کند، تنها هوا وارد می شود و نازل های انژکتور سوخت را در این مرحله می پاشند. این مرحله تاجایی ادامه پیدا می کند که پیستون به نقطه مرگ پایین ( Bottom Dead Center یا همان BDC نقطه ای که پیستون در پایین ترین نقطه ممکن قرار دارد) برسد.

 

2- کورس تراکم ( کمپرس):

در این زمان سوپاپ های گاز و دود هر دو بسته اند، پیستون از نقطه مرگ پایین به سمت نقطه مرگ بالا حرکت می کند در نتیجه مخلوط سوخت و هوا از آنجایی که در صورت سالم بودن موتور راه فراری ندارند در اثر بالا آمدن پیستون متراکم می شود.

 

3- کورس قدرت ( انفجار):

پس از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا در اثر بالا بودن فشار کمپرس و جرقه شمع، سوخت متراکم شده منفجر می گردد. در اثر این انفجار و انبساط ذرات هوا، پیستون با سرعت به سمت نقطه مرگ پایین حرکت می کند. این همان قسمتی است که در آن نیرو تولید می شود.

 

4- کورس تخلیه:

در سیکل قبلی هوا و سوخت محترق شده اند و حال باید از موتور خارج شوند. در این مرحله سوپاپ دود باز شده، پیستون در اثر گردش میل لنگ به سمت بالا حرکت کرده و گازهای سوخته شده را از سیلندر خارج می کند.

 

 

در اینجا چهار زمان موتور کامل شده است و این روند دوباره از نو آغاز می شود. یعنی بعد از اینکه سوپاپ دود باز شده، پیستون به سمت بالا رفت و گازهای سوخته شده از موتور خارج شدند، سوپاپ ورودی هوا باز می شود و با پایین رفتن پیستون هوای تازه اتمسفر به درون سیلندر مکیده می شود، سپس متراکم شده و ...

در تصویر زیر نحوه باز و بسته شدن سوپاپ ها را مشاهده می نمایید.

 

+ نوشته شده در  شنبه هجدهم اردیبهشت 1389ساعت 0:39  توسط mercury |